Friday 11 November 2011

TRAVIA : Fobia 1 .

ASSALAMUALAIKUM

Tadi masa bosan-bosan baca majalah ternampak satu article ni . Tajuk dia Fobia . Diperhatikan memang sesetengah kita ni ada penyakit fobia ni . Gua pun ada gak . Gua fobia dengan soalan mathematics #eh,ada ke? Haha gurau . Gua sebenarnya fobia dekat labah-labah atau dalam bahasa arabnya spider . Gua sanggup tahan tak buang air besar sebab gua tahu jamban dekat kampung gua tu mesti ada menatang ni . Gua seram beb . Boleh gugur limo holai rambut gua . Tapi apa boleh buat , tu je la haiwan peliharaan nenek gua . Gua nak belikan cicak tokek tak mampu . Ha , ni gua nak kongsi jenis-jenis fobia yang gua sempat cari . Lu orang baca dan pahamkan la . Mana tahu kan lu orang ada salah satu fobia tu ke . Cepat-cepat la berubat . Kalau tak lu pikir la sendiri .

Androphobia - Takut kepada lelaki. (nasib baik gua tak.)
Apotemnophobia - Takut kepada orang yang kudung.
Astraphobia or Astrapophobia - Takut akan guruh dan petir.
Athazagoraphobia - Takut dilupakan, tidak dipedulikan.
Arachnephobia atau Arachnophobia - Takut kepada labah-labah.(okayy,terasa ni.)
Bananaphobia - Takut dengan buah pisang.(hahaha.)
Buttonphobia - Takut dengan butang. (mesti tak penah pakai baju ada butang.)
Cathisophobia - Takut untuk duduk.(berdiri lah sampai lebam.)
Chrometophobia or Chrematophobia - Takut dengan duit.(baru gua tahu ada.hehe.)

Clinophobia - Takut untuk tidur.(ek ?)
Coprastasophobia - Takut untuk membuang air besar atau secara saintifiknya berak.(okay,yang ni lawak.haha.)
Cypridophobia or Cypriphobia - Takut dengan pelacur atau penyakit kelamin.
Didaskaleinophobia - Takut untuk pergi ke sekolah.
Dishabiliophobia - Takut untuk membuka baju di hadapan orang.(gua pun takut!)
Eurotophobia - Takut dengan organ seksual wanita.(hahaha.)
Geliophobia - Takut dengan ketawa.(okay,yang ni memang sedih.)
Geniophobia - Takut dengan dagu. (ada apa dengan dagu?).
Gerontophobia - Takut dengan orang tua dan menjadi tua.(kalau semua macam ni,memang tak ada yang tua beb!)
Hemophobia or Hemaphobia or Hematophobia - Takut dengan darah.
Ithyphallophobia - Takut dilihat, difikirkan oleh orang lain atau takut kemaluan menjadi tegang.(hahaha.)

0 omeiy cakap:

Post a Comment